Tuesday, 6 December 2011
BAGAIMANA MEMPERKENALKAN KONSEP KALI ATAU GANDA UNTUK PENDARABAN?
Langkah 1 :
Guru mengemukakan soalan kepada murid:
" Nizam membeli 3 buah buku tulis. Ros pula membeli 4 kali ganda daripada jumlah buku yang dibeli Nizam. Berapakah jumlah buku yang dibeli oleh Ros?"
Langkah 2 :
Guru membimbing murid membina ayat Matematik untuk situasi di atas dengan menggunakan gambar kadbod buku tulis bersama-sama papan magnet atau papan flanel.
BUKU NIZAM
Langkah 3 :
Gunakan 3 kadbod buku tulis untuk melambangkan bilangan buku yang dimiliki oleh Nizam.
Langkah 4 : (konsep tunjuk cara / ABM kadbod gambar)
Guru meminta murid untuk menunjukkan 4 kali ganda bilangan buku tulis yang dipunyai oleh Ros dan membina ayat Matematik yang sewajarnya.
BUKU ROS
4 KALI GANDA
Langkah 5 :
Murid diminta untuk mengira bilangan buku tulis yang dibeli oleh Ros.
Langkah 6 :
Murid bilang semua buku yang dibeli Ros.
Jumlah buku yang dibeli oleh Ros :
=4 kali (buku Nizam)
= 4 x (3 buah buku)
= 4 x 3
= 12
Guru mengemukakan soalan kepada murid:
" Nizam membeli 3 buah buku tulis. Ros pula membeli 4 kali ganda daripada jumlah buku yang dibeli Nizam. Berapakah jumlah buku yang dibeli oleh Ros?"
Langkah 2 :
Guru membimbing murid membina ayat Matematik untuk situasi di atas dengan menggunakan gambar kadbod buku tulis bersama-sama papan magnet atau papan flanel.
BUKU NIZAM
Langkah 3 :
Gunakan 3 kadbod buku tulis untuk melambangkan bilangan buku yang dimiliki oleh Nizam.
Langkah 4 : (konsep tunjuk cara / ABM kadbod gambar)
Guru meminta murid untuk menunjukkan 4 kali ganda bilangan buku tulis yang dipunyai oleh Ros dan membina ayat Matematik yang sewajarnya.
BUKU ROS
4 KALI GANDA
Langkah 5 :
Murid diminta untuk mengira bilangan buku tulis yang dibeli oleh Ros.
Langkah 6 :
Murid bilang semua buku yang dibeli Ros.
Jumlah buku yang dibeli oleh Ros :
=4 kali (buku Nizam)
= 4 x (3 buah buku)
= 4 x 3
= 12
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment